تبلیغات
شیلات وآبزیان - دلایل کمبود مصرف آبزیان در ایران
سه شنبه 30 خرداد 1391

دلایل کمبود مصرف آبزیان در ایران

   نوشته شده توسط: مهران بادپا    

یکی از مهمترین عوامل در کاهش مصرف ماهی بوی خاص آن می باشد که بعضی از افراد بوی ماهی را دوست ندارند و از استشمام آن دچار ناراحتی می شوند. به منظور رفع این مشکل در مرحله نخست بایست از تازگی محصول خریداری شده اطمینان یافت و در گام بعدی قبل از طبخ، محصول خام دریایی را به خوبی شست و شو داد و تمیز كرد و به هنگام طبخ نیز از مواد معطری مانند پودر آویشن و یا سبزیجات معطر دیگری مانند مرزه، ترخون، ریحان، نعناع و امثال آن استفاده كرد البته لازم به ذكر است كه ماهی تازه و سالم بوی نامطبوع ندارد و چنانچه ماهی، مانده و فاسد شود از آن بوی نامطلوب استشمام می شود. بنابراین تشخیص سلامت و  تازه بودن آبزیان توسط شهروندان بسیار ضروریست تا بتوانند علاوه بر لذت بردن از طعم غذای دریایی از خواص تغذیه ای آن نیز نهایت استفاده را ببرند که در مطالب گذشته راهکارهای لازم در این زمینه ذکر گردید.  به طور كلی مسئله ی عادت در شكل گیری الگوی غذایی انسان نقش بسیار مهمی برعهده دارد. در بعضی از خانواده ها عادت به مصرف ماهی وجود ندارد، یعنی در برنامه ی غذایی هفتگی آنان ماهی به طور مكرر طبخ نمی شود و در نتیجه اعضای خانواده به مصرف این ماده ی غذایی مفید عادت نمی كنند و این امر عامل دیگری برای مصرف نكردن یا كمبود مصرف ماهی است این خانواده ها باید ماهی و سایر محصولات دریایی را در ابتدا به مقدار خیلی كم وارد برنامه ی غذایی خود كنند، مسلماً مصرف یك ماده ی غذایی به مقدار خیلی كم ولو اینكه انسان آن را دوست نداشته باشد، برای هیچ كس غیرقابل تحمل نیست. وقتی این قبیل افراد به مصرف مقدار كم محصولات دریایی عادت كردند، به تدریج می توانند مقدار آن را افزایش دهند و به این ترتیب ذائقه ی خود را به مصرف این محصولات غذایی عادت دهند. به خصوص این افراد می توانند با مخلوط كردن ماهی و سایر آبزیان با غذاهایی كه مورد علاقه ی آنهاست ذائقه خود را در جهت طعم ماهی عادت دهند. مطالعاتی که در سالهای اخیر در رابطه با کمبود مصرف ماهی در ایران انجام شده است نشان می دهد عدم آشنایی بسیاری از مردم با روشهای متنوع طبخ ماهی نیز در این معضل بسیار موثر است که معمولا در ترویج یک فرهنگ موثرترین شیوه آموزش می باشد بنابراین با آموختن روش های مختلف طبخ ماهی و آبزیان، می توان انواع غذاهای بسیار لذیذ و متنوع را از آنها تهیه كرد و علاوه براستفاده از خواص تغذیه ای آنها، تنوع زیادی نیز در برنامه غذایی خود ایجاد كرد.

آگاه كردن جامعه نسبت به خواص تغذیه ای محصولات دریایی و تأثیری كه درسلامت انسان و پیشگیری از انواع بیماری ها دارند یكی ازمهمترین و مؤثرترین اقدامات جهت ترویج مصرف این دسته از مواد غذایی است كه این امر با آموزش صحیح، پی گیر و همه جانبه امكان پذیر است که تحقیقات نشان داده است رسانه های گروهی بهترین ابزار به منظور رسیدن به هدف فوق می باشند که این رسانه ها می توانند با تبلیغات صحیح، جالب و جذاب مردم را به مصرف هرچه بیشتر محصولات دریایی تشویق كنند. گاه دیده شده كه رسانه های گروهی، سهواً و بدون ارزش تغذیه ای تبلیغات وسیعی روی بعضی از مواد غذایی انجام می دهند و با استفاده از جالب ترین و جذاب ترین تصاویر، انیمیشن ها و نمایش های عروسكی، مصرف این مواد را رواج می دهند، درحالی كه چنانچه حتی قسمتی از این همه تلاش صرف تبلیغات صحیح و مناسب برای مواد غذایی با ارزش تغذیه ای بالا از قبیل ماهی و آبزیان بشود، و اگر این آموزش، مداوم و پی گیر باشد، نتایج بسیار ثمر بخشی در برخواهد داشت كه بهره ی آن نصیب جامعه خواهد شد . 

در بررسی نقش والدین در تشویق كودكانشان به مصرف محصولات دریایی نیز باید ذکر نمود به طور كلی برقراری هر نوع عادت غذایی در انسان از كودكی به وسیله خانواده ریشه می گیرد و والدین الگوهای بسیار مهمی برای كودكان هستند چنان چه مادر و پدر آبزیان و محصولات دریایی را به عنوان مواد غذایی اصلی و اساسی در برنامه های هفتگی خانواده بگنجانند و خودشان با میل و رغبت غذاهای خوشمزه ای از این دسته از مواد غذایی را

تهیه و مصرف كنند،  كودكان نیز به مصرف این مواد مفید تشویق شده و این عادت را در تمام عمر به همراه خواهند داشت.

در سالهای گذشته دربررسی علل کمبود مصرف ماهی نبود دسترسی به محصولات دریایی در بعضی از فصول سال ذکر میگردید ولی امروزه خوشبختانه در اكثر نقاط كشور انواع ماهی و محصولات دریایی پرورش داده می شود و بسیاری از محصولات به ویژه قزل آلا به صورت زنده نیز عرضه می گردد که از نظر کیفیت و ارزش غذایی بسیار مناسب می باشد بنابراین در همه  فصول و در بسیاری از مناطق كشور دسترسی به ماهی و سایر محصولات دریایی امكان پذیر و آسان میباشد.

به طور کلی مهمترین دلایل کمبود مصرف آبزیان در ایران را می توان به ترتیب زیر عنوان نمود: عدم آگاهی مردم از خواص آبزیان ، نبود بازارهای مناسب و عرضه آبزیان در اکثر استانهای کشور، حمل و نقل نامناسب و افت کیفیت آبزیان از محل صید تا محل مصرف، عدم وجود تنوع در فرآورده های دریایی و بسته بندی آبزیان، عدم رعایت قوانین بهداشتی در بسته بندی و تولید فراورده های شیلاتی و بالا بودن قیمت گوشت آبزیان نسبت به گوشت مرغ و قرمز و در واقع مهمترین راهکارها به منظور افزایش مصرف آبزیان در جامعه افزایش تنوع در فرآوری و بسته بندی، جلب اعتماد مردم نسبت به سلامت محصولات ارائه شده، ترویج فرهنگ مصرف و پخت صحیح آن بوده که همانگونه که پیشتر نیز ذکر گردید بهترین ابزار در انجام این گونه امور، ترویج فرهنگ فوق در رسانه های عمومی به ویژه رادیو و تلویزیون می باشد. 

منابع:

1_بزرگمهر، ب.، 1386. راه كارهایی جهت ترویج مصرف ماهی و  آبزیان در جامعه.

2_روحانی، م.، 1384. نگهداری ماهی در آب سرد شده دریا. گزارش اداره کل توسعه بازار و صنایع شیلاتی. سازمان شیلات ایران. 10 صفحه.

3_سازمان شیلات ایران، 1387. گزارش آخرین اطلاعات و آمار مصرف آبزیان در جهان. 2 صفحه.


محمد
سه شنبه 6 تیر 1391 08:28 ب.ظ
با سلام براد وبلاگ قشنگ وپر محتوای داری لطفاسایت چابهار نیوز را لینک نمایید باتشکر جدگال
آبگینه
جمعه 2 تیر 1391 11:26 ب.ظ
سلام
از نوشته هایتان برمی آید که دغدغه های وسیعی دارید و همچنین اشتغال و کارآفرینی در خط سیرتان قابل حدس هست .
پیشنهاد می کنم همانطور که ما دختران بلوچ با تشکیل سندیکای کشاورزی پا به عرصه ی عمل گذاشتیم شما نیز در زمینه ی پرورش آبزیان و یا مسائلی از این دست دیگر جوانان را ترغیب کنید که به مباحث اشتغال و کار آفرینی ورود کنید .
موفق باشید .
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.